"Setiap mata yang tertutup tidak bererti ia tidur.....setiap mata yang terbuka tidak bererti ia melihat....."

Wednesday, June 6, 2012

JALAN-Jalan Penang

Hari ni ada plan nak pegi pusing2 penang,sebabnya Diyana(adik) nak datang , cuti sekolah ler katakan.
Pukul 4.00 baru nak start jalan-jalan pusing satu dua tiga tempat di penang, Memandangkan pada masa yang ada tu,ermm..tak banyak tempat yang boleh pegi..tapi takperla...kita try ronda2 jugak.

TOKONG ULAR PENANG



First sekali,start pegi  Tokong Ular,aku pun tak pernah masuk sebenarnya,dah lama tinggal kat Penang nie,baru harini teringin nak masuk...ntahla ada apa kat dalam...



Tiket mula-mula dengar cerita kena bayar RM4...Mmmm,tapi masa masuk kat dalam tuh,tengok takder saper pun yang datang mintak duit tiket..so,memang tak kena tiket ler gamaknyer..














kat dalam Tokong Ular nie ada taman dan sedikit landskap,mm..boleh la setakat nak bergambar skit2..tak banyak sangat perkara yang menarik.





hahh..kat dalam Tokong Ular nie,ada ler peluang kot2 rasa nak bergambar dengan ular ker nak pegang ular ker....nak pegang tak kener bayar..cuma yang kena bayar masa ambik gambar..guna kamera diorang...siap dengan cuci sekali...dalam RM30..jadi sesaper yang ada duit lebih..tuh boleh la..bergambar...



loceng kuil nie nampak memang unik la skit biasa la barang antik,bentuk nak sama macam dalam cerita 'kungfu hustler' pun ada jugak








yang nie ular plastik jer,harga memang berpatutan la,sesaper yang ada niat nak menyakat dan usik kawan2 tuh boleh la..beli..tapi biarla kena pada masa dan situasi okehh..



mm..barang2 cenderamata kat tokong Ular nie..memang berpatutan la dengan statusnyer sebagai tempat pelancongan..kira murahla jugak..

Lepas tuh..gerak pegi Batu Ferigghi,masing2 dah rasa lapar,tak makan aperpun dari pagi dengan tengahari...termasukla dengan aku sekali...

PANTAI MIAMI BATU FERINGGHI





pemandangan pantai yang menarik memang sesuai sangat untuk bersantai..kalau nak bawak si dia datang lepak2 makan2..bagi mereka yang nak kan suasana yang santai la..



ini kedai2 makan yang ada kat pantai Miami,ada makanan western,masakan kampung ada,local pun ada...laksa,mee rebus apa suma...kira banyak jugak la menu...jadi takder masalah dengan makanan..Tapi jangan terkejut la,kalau korang mintak menu,setengah2 kedai makan kat sini dia tak bleh nak kasi.....sebabnyer..katanya harga pelancong asing tak sama dengan harga penduduk dan pelancong tempatan...aikk boleh ker macamtuh?

Jawapannyer memang tak boleh la...tak letak tanda harga dah kira salah dah...sebagai nasihat,korang carila kedai yang ada menu takpun dah siap tulis harga makanan,supaya korang tak kena ketuk,tipu kencing dan sewaktu dengan nyer...at least,bila ada harga makanan boleh la korang budget sekali...tapi taktau ler plak pendapat korang...jadi fikir2kan lah..erk..



pantai memang bersih,kalau nak mandi manda..tak ada masalah..tapi dimasa kita bersuka2 dan barsantai tuh..kenala juga beringat2..dulu pantai batu ferigghi ni pernah kena tsunami..jadi kena beringat sentiasa...untuk kanak2 kecik..atau yang bawak anak2 kecil mandi kat sini...tuh..mestila bawah pengawasan mak ayah...kena alert selalu....bukan apa..sudut kecuraman pantai nie..tak landai sangat.......memang agak curam...kalau anak tuh dihanyutkan ombak bawakn ker tengah laut...memang kita tak sempat nak tarik naik pantai balik.....'malang tidak berbau'

bukan apa,aku bercakap atas pengalaman dan apa yang dilihat sebelum2 nie,ramai mak ayah nie dia tak alert dengan bahaya..yang boleh berlaku disekeliling...jangan nanti bila nasik dah jadi bubur...baru menyesal tak sudah...mintak simpang perkara2 camni berlaku...yer.




suasana senja/matahari terbenam/sunset

Selesai jer makan,kami gerak ke night market kat feringghi pulak. Tengok2 barang skit. Dengar cerita banyak barang yang dijual kat night market tuh.Mula2 cari parking dulu..he3...parking kat sini kene dalam RM3..charge parking ler tuh..Insyallah selamat..

NIGHT MARKET BATU FERINGGHI




memang kat night market nie,banyak barang2 yang cantik2,unik dan style...nak apa,hiasan rumah?pakaian?hiasan?semua ada...memang menarik..



menarik perhatian,masa tuh sebuah kedai,yang menjual barang2 ukiran patung guna macam2 material,macam kayu,piuter,tembaga dan lain2.memang uni,memang menarik dalam..banyak patung tuh binatang nie yang diletak kat luar...jadi..ambik jerla gambar...tapi kalau diteliti hasil ukiran...memang halus dan detail.. real beb.






dalam tengah sibuk tengok barang2,aku ternampak pulak jam nie...cantik memang cantik..harga dia kalau yang besar tuh RM85 yang kecil skit tuh harga dalam RM20 - RM30








ni pulak,lukisan yang dijual kat night market..harga dia tak pasti plak berapa...tapi rasanya makan ratus2 jugak nieh..sebab..lukisan dia bukan di lukis atas kertas lukisan...tapi atas kain,lepas tuh teknik yang digunakan..memang menarik...teknik impasto,pakai palet main calit2 cat minyak camtuh..ada plak yang guna teknik berus tapi memang skillful la....


lampu2 gantung nie memang style...harga kalau bola rotan tuh..4 meter harga dalam RM30 bleh tawar skit lagi kalau korang pandai..kalau bola plastik yang ada structure benang murah skit harga dalam RM20 boleh tawar menawar lagi tuh...


Tengok jam dah pukul 10.30malam,jadi masa untuk pulang...walaupun tak banyak tempat yang kitorang pegi ,tapi alhamdullilah perjalanan selamat..dan nice view of penang...Insyallah ada masa yang sesuai boleh pegi jalan-jalan pusing penang lagi..





No comments:

Post a Comment